6. Memperkasa Masyarakat: Pengukuhan Pendidikan Moral dan Kolaborasi Strategik untuk Pembangunan Sosial

Cadagan 1: Pengukuhan Pendidikan Nilai Moral & Pemikiran Kritikal di Sekolah



Pendidikan di sekolah memainkan peranan penting dalam membentuk peribadi dan pemikiran anak muda. Melalui pengukuhan nilai moral dan pemikiran kritikal dalam kurikulum, pelajar boleh diajar untuk menilai maklumat dengan lebih bijak dan mengelakkan diri daripada terpengaruh dengan ideologi songsang. Pendidikan moral perlu memberi penekanan pada nilai-nilai universal seperti toleransi, hormat-menghormati, dan bertanggungjawab, sementara pemikiran kritikal dapat membantu pelajar mengenal pasti maklumat palsu dan propaganda.


Kesan-kesan Pengukuhan Pendidikan Nilai Moral dan Pemikiran Kritikal:

  • Melahirkan generasi muda yang lebih berdaya tahan dan bijak dalam menilai maklumat yang mereka terima melalui media sosial dan sumber lain.

  • Mengurangkan risiko pengaruh negatif daripada ideologi songsang yang boleh mencetuskan ekstremisme atau perbuatan jenayah.

  • Memupuk budaya berfikir secara kritis dan rasional, yang menyokong pembangunan masyarakat yang lebih aman dan stabil.



  • Cadangan 2: Kolaborasi Strategik antara Kerajaan, NGO dan Institusi Sosial



    Kerjasama antara kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), dan institusi sosial adalah penting dalam membanteras pengaruh ideologi songsang. Kolaborasi ini boleh merangkumi program kesedaran, aktiviti pendidikan, dan sokongan komuniti untuk golongan belia. NGO dan institusi sosial boleh memainkan peranan dalam mendekati golongan muda secara langsung melalui program yang lebih fleksibel dan mesra belia, sementara kerajaan boleh menyokong melalui dasar-dasar dan pembiayaan yang sesuai.

    Faktor-faktor yang disebab memperlukan Kolaborasi Strategik:

  • Kekurangan komunikasi dan kerjasama antara pihak kerajaan dan NGO dalam menangani isu-isu sosial dan ideologi songsang.

  • Kurangnya program kesedaran yang sesuai dengan golongan muda, yang menyebabkan mereka mudah terpengaruh dengan ideologi negatif yang tersebar melalui media sosial.

  • Kekurangan inisiatif sokongan komuniti yang berfokus kepada pencegahan pengaruh ideologi songsang di kalangan anak muda.

  •                 2) Kementerian Pendidikan Malaysia. (2023).
                    3) Kolaborasi Strategik
                    4) NGO-ACT Malaysia. (n.d.).
                    5) UNESCO. (2017).


    Comments

    Popular posts from this blog

    1. Pendahuluan

    2. Cabaran Ideologi Songsang dalam Masyarakat Malaysia

    10. Video yang berkaitan dengan Pengaruh Ideologi Songsang Dalam Kalangan Anak Muda